• CELE NOUĂ PORUNCI BISERICEŞTI


    1. Sa ascultam cu evlavie Sfanta Liturghie in fiecare Duminica si sarbatoare.

    2. Sa tinem toate posturile de peste an.

    3. Sa cinstim fetele bisericesti.

    4. Sa ne spovedim si sa ne impartasim in fiecare din cele patru posturi mari de peste an, ori, daca in fiecare post nu putem, cel putin odata pe an, in Postul Pastilor.

    5. Sa ne rugam pentru cei ce stau in fruntea tarii.

    6. Sa tinem posturile pe care le-ar orandui episcopul sau mitropolitul locului in vreme de primejdii, de molime sau alte necazuri.

    7. Sa nu citim carti eretice sau ale sectarilor.

    8. Sa nu instrainam, nici sa folosim, spre scopuri straine, lucrurile bisericesti sau averea Bisericii.

    9. Sa nu facem nunti si ospete, sau alte petreceri, in timpul posturilor.

    -------------------------------------------------------------------------------------------------


    1.Sa ascultam cu evlavie Sfanta Liturghie in fiecare duminica si sarbatoare.

    Ce invata aceasta porunca?
    Aceasta porunca talcuieste porunca a patra dumnezeiasca, aratand felul in care sunt datori crestinii sa praznuiasca zilele de sarbatoare. Ea cere crestinului sa se roage lui Dumnezeu, precum spune Sfantul Apostol Pavel: „Rugati-va neincetat” (I Tes. 5,17), fiindca rugaciunea este mijlocul cel mai potrivit de a infatisa inaintea lui Dumnezeu gandurile si simtamintele religioase, de a-I multumi pentru binefacerile primite si a-I cere ajutorul pentru diferitele trebuinte cinstite ale vietii. Rugaciunea sa fie facuta cu infrangerea inimii si cu smerenie, caci „Inima infranta si smerita Dumnezeu nu o va urgisi” (Ps. 50, 18). Fara smerenie nu este cu putinta adevarata credinta crestina, iar fara credinta nu este cu putinta a placea lui Dumnezeu.
    Porunca aceasta il indatoreaza pe crestin la rugaciune zilnica, iar in zilele de sarbatoare, sa ia parte la sfintele slujbe randuite de Sfanta noastra Biserica Ortodoxa.
    ---------------------------------------------------------------------------
    2.Sa tinem toate posturile de peste an.

    Ce invata aceasta porunca?
    Porunca postului o gasim in Sfanta Scriptura. Timpul pentru indeplinirea acestei indatoriri il hotaraste insa Biserica, prin porunca aceasta. Postul este mijloc potrivit pentru infranarea poftelor rele, pentru biruirea ispitelor si pacatelor, precum si pentru staruirea in rugaciunea curata. Folosul postului este propasirea in virtute.
    ---------------------------------------------------------------------------

    3.Sa cinstim pe slujitorii bisericesti.

    Ce invata aceasta porunca?
    Aceasta porunca invata ca e de datoria crestinului a da cinstire celor ce fac parte din starea preoteasca, deoarece acestia sunt slujitori ai sfintelor altare, propovaduitori ai cuvantului dumnezeiesc si rugatori catre Dumnezeu. Indeosebi se cuvine aceasta cinstire duhovnicului, care-1 povatuieste pe crestin in scaunul Sfintei Marturisiri si care, cu puterea primita de la Dumnezeu, ii da dezlegare de pacate.
    Sfantul Apostol Pavel spune: „Va mai rugam, fratilor, sa cinstiti pe cei ce se ostenesc intre voi, care sunt mai-marii vostri in Domnul si va povatuiesc; si pentru lucrarea lor, sa-i socotiti pe ei vrednici de dragoste prisositoare” (I Tes. 5, 12-13) si „Ascultati pe mai-marii vostri si va supuneti lor, fiindca ei privegheaza pentru sufletele voastre, avand sa dea de ele seama, ca sa faca aceasta cu bucurie, si nu suspinand” (Evr. 13,17). „Preotii, care isi tin bine dregatoria, sa se invredniceasca de indoita cinste, mai ales cei care se ostenesc cu cuvantul si cu invatatura” (I Tim. 5, 17).

    ---------------------------------------------------------------------------

    4.Sa ne spovedim si sa ne impartasim in fiecare dintre cele patru posturi mari de peste an, sau, daca nu putem, cel putin o data pe an, in postul Sfintelor Pasti.
    Ce invata aceasta porunca?
    Prin Sfanta Taina a Botezului, omul se curata de pacatul stramosesc si de orice alt pacat savarsit pana atunci. In timpul vietii, insa, ispitele il pot duce mereu pe crestin la calcarea voii lui Dumnezeu, adica la savarsirea de pacate. Pentru a-i da crestinului putinta sa se curete de pacatele savarsite dupa Sfantul Botez si sa se impartaseasca cu vrednicie cu Sfantul Sau Trup si Sange, Mantuitorul a asezat Taina Sfintei Marturisiri.
    Porunca a patra bisericeasca arata, deci, datoria crestinului de a-si marturisi pacatele inaintea duhovnicului, pentru a fi dezlegat de ele si pentru a se putea impartasi cu vrednicie cu Sfantul Trup si Sange al Mantuitorului, spre dobandirea fericirii vesnice.
    De scaunul marturisirii se poate apropia crestinul oricand simte trebuinta de a-si usura sufletul de pacate. Biserica, la randul ei, cere crestinului, prin aceasta porunca, sa se marturiseasca in fiecare dintre cele patru posturi de peste an. Daca totusi nu i-ar fi cu putinta, atunci macar o data pe an, si anume in postul Sfintelor Pasti, crestinul trebuie neaparat sa se marturiseasca si sa se impartaseasca.
    Porunca aceasta cere si bolnavilor dupa trup sa-si curete sufletul de pacate prin Taina Sfintei Marturisiri si sa primeasca Sfanta Impartasanie, mai intai primind insa Taina Sfantului Maslu.
    Despre folosul acestei porunci Sfantul Apostol Pavel spune: „Daca marturisim pacatele noastre, El este credincios si drept, ca sa ne ierte pacatele si sa ne curateasca pe noi de toata nedreptatea” (I Ioan 1, 9).
    ---------------------------------------------------------------------------

    5.Sa ne rugam pentru ocarmuitorii nostri.

    Ce invata aceasta porunca?
    Aceasta porunca invata ca este de datoria crestinului sa se roage lui Dumnezeu de ajutor pentru toti cei ce se ingrijesc de binele sau vremelnic si vesnic. Astfel, Biserica cere sa ne rugam pentru patriarh, mitropolitul sau episcopul eparhial si intreg clerul, pentru ocarmuitorii tarii si pentru toti cei care fac bine Sfintei Biserici si se straduiesc sa intareasca credinta ortodoxa. Sfantul Apostol Pavel spune: „Va indemn, deci, inainte de toate, sa faceti cereri, rugaciuni, mijlociri, multumiri, pentru toti oamenii..., ca sa petrecem viata pasnica si linistita, intru toata cuviosia si buna cuviinta, ca acesta este lucru bun si primit inaintea lui Dumnezeu, Mantuitorul nostru” (I Tim. 2,1-3). Crestinul sa nu uite in rugaciunile sale nici pe cei trecuti din viata aceasta, caci rugaciunile celor vii le folosesc mult celor raposati. Invatatura acestei porunci se desprinde din porunca dragostei fata de aproapele.
    ---------------------------------------------------------------------------

    6.Sa tinem posturile pe care le-ar orandui episcopul sau mitropolitul locului, in vreme de primejdii, de boli sau de necazuri.

    Ce invata aceasta porunca?
    In anumite imprejurari, chiriarhii locului au dreptul si datoria sa randuiasca zile deosebite de post si rugaciune, iar crestinii au datoria sa le tina cu toata curatia inimii, fiind spre folosul lor. Pe cand Sfantul Apostol Petru se gasea inchis de Irod, „se facea necontenit rugaciune catre Dumnezeu pentru el, de catre Biserica” (Fapte 12, 5) si ingerul Domnului l-a izbavit.
    ---------------------------------------------------------------------------

    7.Sa nu citim cartile ereticilor.
    Ce invata aceasta porunca?
    Sfanta noastra Biserica Ortodoxa, avand de la Dumnezeu chemarea sa calauzeasca pe crestini pe drumul dreptei invataturi, are datoria sa atraga luarea-aminte a acestora asupra tuturor lucrurilor care i-ar putea abate de la acest drum. Astfel, prin porunca aceasta le cere celor care nu sunt intariti in cunoasterea si intelegerea cuvantului dumnezeiesc sa se fereasca de citirea cartilor potrivnice credintei adevarate, cum sunt cele ale ereticilor, spre a nu fi amagiti de invataturi pierzatoare de suflet (I Tim. 4, 7), ci sa se hraneasca „cu cuvintele credintei si ale bunei invataturi” (I Tim. 4, 6).
    ---------------------------------------------------------------------------

    8.Sa nu instrainam, nici sa folosim spre scopuri straine, lucrurile bisericesti sau averea Bisericii.

    Ce invata aceasta porunca?
    Biserica foloseste lucrurile si bunurile sale la savarsirea sfintelor slujbe, la sustinerea asezamintelor sale si la savarsirea de fapte bune (Fapte 11, 29-30). Instrainarea acestor lucruri sau intrebuintarea lor spre folosul propriu aduce, deci, paguba Bisericii, iar pentru cei care se fac vinovati de astfel de fapte, inseamna pacat, caci porunca a opta dumnezeiasca spune: „sa nu furi”.
    ---------------------------------------------------------------------------

    9.Sa nu facem nunti si ospete sau alte petreceri in timpul posturilor.

    Ce invata aceasta porunca?
    Biserica a randuit anumite zile in care crestinii sa praznuiasca cele mai insemnate evenimente din viata Mantuitorului si a sfintilor. Acestea, fiind unele de bucurie, iar altele de intristare, de buna seama ca cele dintai vor fi praznuite cu bucurie sufleteasca, iar celelalte, cu intristare si cu infranare trupeasca si sufleteasca.
    Prin porunca aceasta, Biserica cere crestinului ca in zilele de intristare aratate de ea, in zilele de post, sa nu faca nunta si petreceri, care sunt prilej de veselie si, in genere, sa nu ia parte la bucurii si placeri.
    Implinirea acestei porunci sporeste crestinului evlavia si dragostea fata de Dumnezeu.